Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Drøm stort – og se drømmen blive virkelighed!Alle storbyer i verden har historier om bragende fiaskoer – om milliardbyggerier og anlægsprojekter, der løb løbsk i astronomiske budgetoverskridelser og heftige forsinkelser.Når det går galt i megaprojekterne, går det for det meste meget galt. Igen og igen ender de store visioner i vilde mareridt. Verden er også fuld af kuldsejlede projekter i mindre skala: opstart af virksomheder, husombygninger, nye IT-systemer eller overskredne deadlines på arbejde. Resultatet lever sjældent op til forventningerne. Men hvorfor?Professor Bent Flyvbjerg har viet sin karriere til at forstå, hvad der adskiller succes fra fiasko i projekter. I FÅ STORE TING GJORT trækker han på sin omfattende ekspertise i megaprojekter i milliardklassen, big data og forskning.Bogen er fuld af levende historier om projekter, der gik godt eller skidt, lige fra megaprojekter som operahusene i København og Sydney, Storebæltsforbindelsen og udviklingen af Pixar-film til en lille håbløs køkkenrenovering.FÅ STORE TING GJORT graver dybt i projektfortællingerne og identificerer de værste – og helt almindelige – faldgruber og fejlslutninger. Bogen beskriver forskningsbaserede principper for god projektledelse, hvor man bl.a. planlægger langsomt og gennemtænkt – og handler hurtigt og beslutsomt, når projektet skal føres ud i livet.Oversat fra engelsk (How Big Things Get Done) af Stig W. Jørgensen
At forstå og arbejde strategisk med bæredygtighed og ESG – environmental, social, governance – er en af de vigtigste opgaver for ledelser og bestyrelser i de kommende år. En bæredygtig forretningsmodel er forudsætningen for at kunne tiltrække talent, få adgang til investorer og grøn finansiering og være en relevant leverandør eller partner.Men hvad er bæredygtighed og ESG egentlig, og hvordan arbejder man strategisk med det?Hvordan bliver din virksomhed klimaneutral, hvordan kan digitalisering blive en løftestang, og hvordan lykkes I med diversitet?Hvilke nye krav stiller investorer og banker, og hvilke stilles der til rapportering?Hvilken rolle spiller ledelse og bestyrelse?Det er blot nogle af de mange spørgsmål, du får svar på i Bæredygtig ledelse. ESG som den nye ABC for ledelser og bestyrelser.Bestyrelsesformænd, topledere og eksperter bidrager mederfaringer og praktiske eksempler på, hvordan den nye ledelsesopgave kan gribes an, og viser vej til succes med de nye grønne bundlinjer. Mød bl.a. Mads Nipper, Vagn Sørensen, Jens Bjerg Sørensen, Lars Rasmussen, Bodil Nordestgaard Ismiris, Jacob Aarup-Andersen, Bo Foged, Jukka Pertola, Niels Dengsø Jensen, Bo Rygaard, Jan Johan Kühl, Dorte Eckhoff, Bjarne Moltke Hansen og Eva Berneke.
En høvding er alt det modsatte af, hvad mange ledere er i dag: lyttende, empatisk, opmærksom på forskellige behov og den, der holder sammen på det hele. Antropologerne Christian Groes og Dennis Nørmark giver deres bud på, hvordan en leder bliver en, der er værd at følge som en høvding.Dårlig ledelse er den største udfordring i danskernes arbejdsliv. Historier om mobning, magtmisbrug, mistrivsel, krænkelser og tyrannisk adfærd står i kø. Ledere lader stå til og tillader en kaotisk eller utryg arbejdskultur, eller de skaber den selv.For at vende skuden skal lederen blive mere modig og bruge sin magt med respekt for fællesskabet. Hun skal – lige som en høvding – være et forbillede og kunne indgyde både tryghed og begejstring.Både medarbejdere og ledere skal være med. For som medarbejder har man selv et ansvar for at skabe den arbejdsplads, man drømmer om. Man må selv sige fra, når chefen skaber et uudholdeligt arbejdsmiljø, og være medskaber af de bedste rammer for indflydelse og forandringer. Det handler om, at ledere i virkeligheden skal vælges af deres ansatte. Måske helt konkret. Magt er noget, man gør sig fortjent til. Det er ikke noget, man tager.Bogen markerer en revolution i måden, vi tænker om ledelse og magt på – i organisationer, virksomheder, politik og foreninger. En leder skal altid være til for fællesskabets bedste og ikke omvendt.
Der er alt for lidt fokus på lederes arbejdsmiljø og trivsel. Det skal der laves om på!Ledere er som alle andre beskyttet af arbejdsmiljølovgivningen, men det udmønter sig sjældent i konkrete strategiske indsatser for at øge deres trivsel – til trods for, at lederjobbet i dag udføres i et højrisikoarbejdsmiljø med mange belastende faktorer. Ofte ses lederen som en funktion frem for en person, måske endda en multifunktion, som forventes at fikse både trivsel og resultatskabelse omkring sig.Men ledere kan belastes som alle andre. Energi og handlekraft går tabt, når lederes arbejdsmiljø og trivsel er under pres. Det rammer organisationers resultater, og det rammer liv – ikke kun ledernes egne, men også medarbejdernes.Ledertrivsel handler ikke kun om travlhed, arbejdsmængde og tidspres, men om velvære, tilfredshed og engagement i det ledelsesmæssige virke. Det giver langt bedre mulighed for at håndtere de belastninger og udfordringer, som arbejdet med ledelse indebærer.Med baggrund i forskning og ud fra mange års praktisk og faglig erfaring med ledelse giver de to forfattere i denne bog deres bud på en strategisk indsats for at øge ledertrivslen – til gavn for alle.
New York Times-bestseller, der har solgt over 1 mio. eks.Tilbyder redskaber og lette strategier til at ændre dårlige vanerJames Clear er en af verdens førende eksperter inden for opbygning af vaner, og han giver i denne bog praktiske strategier, der lærer dig nøjagtigt, hvordan man danner gode vaner, bryder med de dårlige og lærer at mestre de små ændringer, der fører til store resultater.Bogens hovedpointe er, at vaner bedst ændres i meget små skridt – ved at lede efter en lillebitte forbedring i alt, hvad man gør, i stedet for “alt eller intet”-løsninger. Efterhånden som handlingen gentages, vokser vanen sig stærkere og slår rod. Hver gang du gentager en vane, styrker du nemlig det neurale kredsløb, der associeres med denne vane, og derfor er gentagelse noget af det vigtigste i forhold til at automatisere vaner.Andre gode pointer fra bogen:Lav en implementeringsstrategi: Hvornår vil du præcis gøre hvad og hvor?Vi bliver ændret af den verden, der omgiver os: Man kan indrette sig til gode vaner (gem chokoladen! Sæt løbeskoene frem! Læg telefonen ind i et andet rum!)Fokuser på at skabe systemer. Fix dit input, og dit output løser sig selv: Formålet med at sætte mål er at vinde spillet – formålet med at opbygge systemer er at blive ved med at spille.Byg ovenpå allerede eksisterende vaner: 'Efter NUVÆRENDE VANE vil jeg NY VANE'James Clear er forfatter, oplægsholder og konsulent med fokus på vaner og udvikling. Hans arbejde har bl.a. kunnet ses i New York Times, Time Magazine og CBS’ This Morning. Hans hjemmeside, jamesclear.com, har hver måned millioner af besøg, og over 100.000 abonnerer på hans populære nyhedsbrev.Bogen udgives i samarbejde med WElearn A/S, og bogens forord er skrevet af Henrik Dresbøll, forfatter bag bogen Få det til at ske.
Mennesker i den virkelige verden opfører sig nemlig ikke som de mennesker, vi bygger vores alle vore sædvanlige strategier til. Morten Münster omsætter de seneste 40 års forskning i menneskers adfærd til en lettilgængelig metode i fire trin – en helt konkret håndsrækning til alle ledere og medarbejdere, som leder efter alternativer til de gængse virkemidler.
Det er 30 år siden, den allerførste 7 gode vaner af Stephen Covey (1932-2012) udkom. Siden da har denne business-klassiker hjulpet millioner verden over med at blive mere effektive, mere ansvarlige og bedre ledere.At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. Bogen træner mennesker i at være mere effektive og mere ansvarlige. Den præsenterer 7 fornuftige og virkningsfulde regler, der giver mere effektivitet såvel derhjemme som på jobbet.I Danmark har mange erhvervsledere og undervisere taget Coveys budskaber til sig. Ideerne fra 7 gode vaner danner baggrund for mange kurser og uddannelser inden for ledelse og personlig udvikling.Stephen Coveys søn, Sean Covey, tilføjer i denne 30 årsjubilæumsudgave nye aspekter til hver af de 7 gode vaner.Jim Collins, forfatter til lang række business-bestsellers, skriver forord.
Tænk, hvis vi skabte arbejdspladser med rum til at være mennesker. Til at trække vejret, frem for at hive efter det. Hvor mening var noget, der var, frem for noget, vi fandt på. Hvor vi turde løsne grebet. Det kunne være så godt...DET KUNNE VÆRE SÅ GODT er et opråb på vegne af alle de medarbejdere og ledere, der hver dag oplever, at indflydelsen og meningen i arbejdet forsvinder. Forskningen taler ellers sit tydelige sprog:Når vi har indflydelse, trives vi bedre, vi løser opgaverne bedre, vi oplever at høre til, og vi får en positiv selvforståelse. What’s not to like?Virkeligheden er bare en anden ude på arbejdspladserne: Indflydelsen og mennesket bliver udhulet stykke for stykke og erstattes af målstyring, standardisering, frygt og kontrol. Det nedslående resultat er stress, resignation og rekordstor personaleomsætning. Mange steder kæmper de ansatte en brav kamp for at generobre noget af den tabte indflydelse. Men hvor længe orker de at blive ved? Hvor længe orker du?Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være sådan. Og måske er det mere ligetil, end vi tror, at skabe de nødvendige forandringer, før det er for sent.DET KUNNE VÆRE SÅ GODT er en seriøs, humoristisk, håbefuld og nytænkende bog om et arbejdsliv, der er kørt af sporet. Den indeholder øvelser til refleksion, samtale og handlinger – til ledere, medarbejdere, HR-ansatte, tillidsrepræsentanter og til alle dem, der ønsker nybrud frem for nedbrud i arbejdslivet.
Kompendiet gennemgår systematisk de centrale dele af skatteretten i oversigtsform: Skattepligt til Danmark for personer, selskaber, foreninger og fonde samt international dobbeltbeskatning Den skattepligtige indkomst, herunder beregning af personlige indkomstskatter samt indkomstopgørelsen for personer, selvstændigt erhvervsdrivende, selskaber, foreninger og fonde Avancebeskatning, herunder aktieavancebeskatning, kursgevinstbeskatning og ejendomsavancebeskatning Fradragsberettigede udgifter og afskrivninger. Kompendiet indeholder mange skemaer, tabeller og figurer, der illustrerer reglernes virke og samspil, samt opgavedispositioner til brug ved udarbejdelsen af skriftlige opgaver, herunder ved eksamen. Nyt i 5. udgave I forhold til 4. udgave er der sket en række opdateringer som følge af lovændringer. Blandt de vigtigste opdateringer er ophævelsen af skattefriheden for danske fordringer, som opfyldte mindsterentekravet, jf. lov nr. 724/1020, og indførelsen af et midlertidigt forhøjet afskrivningsgrundlag for fabriksnye driftsmidler, jf. lov nr. 592/2012. Kompendiet er opdateret til 1. januar 2013, baseret på de lovændringer, der var vedtaget på tidspunktet for manuskriptets aflevering den 20. december 2012. Målgruppe Kompendiet kan anvendes af alle studerende på universiteter og handelshøjskoler m.v., der beskæftiger sig med skatteret, uafhængigt af lærebogsgrundlag. Om forfatteren Henrik Kure (www.henrikkure.dk) er advokat hos Gorrissen Federspiel.
I Oktober 2021 annoncerede Microsoft deres nye styresystem Windows 11, der erstatter Windows 10, som ellers er blevet kaldt "den endelige version" af Windows. Selvom Windows 11 i grundlæggende træk minder om Windows 10, er der kommet en række nye funktioner, mange eksisterende funktioner er blevet gjort smartere, og en helt ny brugerflade komplet med ikoner er blevet designet for at gøre din oplevelse mere brugervenlig og smukkere.Med dette hæfte i hånden er du sikker på at få mest muligt ud af det nye Windows 11. Vi gennemgår alle de vigtigste nye funktioner, og du finder masser af tips og tricks til, hvordan du kan gøre dit arbejde smartere. Gennem hæftet giver vi dig en generel introduktion til Windows 11, og du behøver således ikke at have erfaring med tidligere udgaver af Windows for at kunne følge med.Vi tager også et kig på de nye funktioner i internetbrowseren Microsoft Edge, integreringen af Microsoft Teams i Windows 11 samt den nye medieafspiller, videoeditor og billedbehandler. Du vil også få styr på computerens sikkerhed én gang for alle, så du ikke behøver at bekymre dig fremover.
Systemisk coaching er en grundbog for coaches og andre samtalepartnere, der ønsker at dygtiggøre sig i arbejdet med samtaler og coaching. Den giver læseren mulighed for at opbygge eller videreudvikle et teoretisk fundament for at arbejde med samtaler og coaching på et systemisk og anerkendende grundlag. Med den systemiske tilgang til coaching flyttes fokus fra individ til relationer og fra problem til muligheder – og nye perspektiver og muligheder skabes.Bogen udkom første gang i 2009 og har siden etableret sig som en populær grund- og studiebog i coaching. Denne 2. udgave er gennemskrevet og opdateret med ny litteratur, og der er tilføjet nye kapitler om grafisk facilitering, coaching med modeller og parathed hos fokusperson og coach.Bogen vil kunne inspirere alle, der på tværs af brancher arbejder professionelt med samtaler – blandt andet ledere, konsulenter, vejledere og sagsbehandlere.”Systemisk Coaching har fungeret både som lærebog og som fysisk anker for min ledelse. Det er en klog bog, som udfordrer og skubber ens forståelse af samtaler, både når man læser den første gang, og når man læser den femte gang.” – Jan Henriksen, konsulentchef, KL´s konsulentvirksomhed, KLK”Bogen giver en unik indsigt i den teori og praksis, som en systemisk coach trækker på. Samtidig får enhver leder værdifuld inspiration til de mange samtaler, hvor især spørgende, undersøgende, værdsættende, nysgerrige og rammesættende dialoger er i spil.” – Camilla Wang, rektor, professionshøjskolen ABSALONOm redaktørerne:• Hanne V. Moltke er partner og organisationskonsulent i konsulentvirksomheden New Stories, underviser og proceskonsulent. Uddannet cand.mag. og certificeret coach.• Asbjørn Molly er ledelses- og organisationskonsulent i konsulentvirksomheden New Stories, ekstern lektor ved AAU, underviser og proceskonsulent. Uddannet cand.mag. og certificeret coach.Om medforfatterne:• Per Møller Janniche. Chefkonsulent i KLK samt vært i Væksthus for Ledelse. Uddannet cand.pæd. i biologi. Medforfatter til kapitel 3 og 14.• Lars Munch Svendsen. Afdelingschef i Finanssektorens Uddannelsescenter. Uddannet cand.mag. og MBA. Medforfatter til kapitel 3 og kapitlet 'Systemiske grundbegreber'.• Kim Martin Nielsen. Ledende partner i konsulentvirksomheden LEAD - enter next level. Uddannet cand.mag. i pædagogik og master i management development. Medforfatter til kapitel 12.• Jesper Jørvad. Erhvervspsykologi hos virksomheden Ennova. Uddannet cand.psych. Coach og specialist i ledelse- og talentudvikling. Medforfatter til kapitel 1.• Morten Ziethen. Lektor i anvendt filosofi på Aalborg Universitet. Uddannet ph.d. og cand.mag. i filosofi samt cand.pæd. i generel pædagogik. Medforfatter til kapitel 2.
Ny Opdateret 2023 udgaveHvis du vil lære mere om, hvordan man lynhurtigt indgår venskaber og skaber personlige forhold, selv under de mest usandsynlige omstændigheder, bør du læse denne fantastiske bog af Dale Carnegie.Inden Dale Carnegie begyndte at skrive bøger, havde han opnået stor anerkendelse indenfor ledelses- og kommunikationskurser på en række af USA’s og Europas førende Universiteter. Vind venner, indflydelse og fremgang er skrevet med baggrund i erfaringer herfra og som en praktisk guide, der giver dig inspiration og viden til at hvordan du kan tænke og agere for at opnå succes i arbejds- og privatliv.Dale Carnegie var gennem hele forfatterskabet optaget af temaerne selvværd, assertion og kommunikation og han er bl.a. blevet kaldt ”venskabskunstens ypperstepræst” og ”selvhjælpsgenrens fadder”.Vind venner, indflydelse og fremgang har siden den udkom, revolutioneret måden at tænke, og leve livet på. Bogen er bl.a. i solgt over 30 millioner eksemplarer over hele verden. I 2011 lå den som nr.19 på TIME Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige bøger nogensinde skrevet.Bogens redskaber er struktureret omkring emnerne:• Få venner i en fart• Vind popularitet• Overbevis andre om dine synspunkter• Få nye klienter og kunder• Bliv en bedre taler• Smit andre med entusiasmeVind Venner, indflydelse og fremgang er samtidig en morsom læsning, der med konkrete eksempler, øvelser og historier, giver dig en viden om, hvorfor meget er mislykkedes, og gør dig klogere på, hvordan livet kan leves.Dale Carnegie har også skrevet ”Lev livet uden bekymringer” og ”Kunsten at blive en effektiv taler”, som alle er udgivet på dansk af Paludans forlag.
Hvem er embedsfolkene, og hvordan opfører de sig? Og står det så galt til, som ikke mindst medierne vil have os til at tro? Jørgen Grønnegård Christensen giver et bud på svar. Hen over de seneste årtier er centraladministrationen forvandlet. Det handler ikke om store reformer, men om en tilpasning til væksten i den offentlige sektor, nye måder at lave politik på og selvbevidste politikeres krav til de kvinder og mænd, som arbejder i ministerierne. Resultatet er en centraladministration, hvor embedsfolk som folkestyrets formidlere er dybt involverede i den politiske proces. Uden dem ville et tæt reguleret samfund med en stor velfærdsstat og rastløse politikere ikke fungere. Embedsfolk beskriver udviklingen, analyserer og vurderer forstående og kritisk den rolle, som centraladministrationens chefer og medarbejdere spiller i nutidens folkestyre – en rolle som de løser til borgeres, virksomheders og politikeres tilfredshed.
Proppet med hverdagseksempler sætter han fingereren på de ømme punkter, vi alle kan relatere os til i såvel arbejds- som hjemmesituationer, men ligeså vigtigt giver han konkrete råd til, hvordan man overkommer mange af de benspænd, vi oplever, og får sat fut på forandringerne.I bogen finder du blandt andet ud af Hvad køen i Netto kan lære dig om, hvorfor forandringer går så langsomt Hvad en hummer kan lære dig om, hvorfor kollegaerne er demotiverede Hvorfor Randers Kommunes strategi ligner angrebsmanualen fra D-dag (og hvorfor det ikke er et kompliment) Hvorfor det er tåbeligt at arbejde på at ændre andres ’mindset’ Hvorfor motivation er overvurderet, og hvad du skal gøre i stedet Hvorfor det er en konkurrencefordel at være uambitiøsBogen er ligesom Jytte fra Marketing målrettet alle, der arbejder med forandringer på alle niveauer i en organisation. Uanset om den organisation er en kommune, en virksomhed eller et parforhold.
- En guide til dig, der tager det store spring fra medarbejder til lederEn bog til dig, som lige har fået sit første lederjob, og som ikke gennem uddannelse eller arbejdsliv har arbejdet med ledelse.Ulrik Lange tager den nyudnævnte leder i hånden og guider hende og ham igennem de overvejelser, problemer og dilemmaer, den nye leder vil møde i det nye job: Hvordan takler jeg mit rolleskift fra medarbejder til leder i forhold til mine tidligere kollegaer? Hvilken organisation skal jeg fungere i? Kender jeg mit vigtigste ledelsesinstrument – mig selv – godt nok? Hvad er mine personlige styrker og svagheder i forhold til lederjobbet? Bogen peger på vigtigheden af løbende at reflektere over sig selv som leder, løbende at udvikle sig som leder, og den giver ideer til, hvorledes dette kan gøres.Bogen gennemgår de typisk forventninger og de typiske misforståelser, man møder som ny leder. Derudover får du viden om, hvad ledelse er – helt basalt. Hvad betyder det - hvad betyder det for mig, og hvilke instrumenter er der er til rådighed i lederens værktøjskasse? Bogen fortæller også om, hvordan du holder stress fra døren, hvordan du henter energi til ledelse, hvordan du sætter dig ledelsesmål, og hvordan du sætter dig på din tid fra starten - så andre ikke gør det!En bog fyldt med gode og korte råd om, hvad du stiller op, hvis din chef aldrig er at træffe eller er psykopat, om hvordan du leder primadonnaer og ledelsesresistente medarbejdere, om hvordan du takler de fejl, du selvfølgelig kommer til at begå, i forhold til dine medarbejdere, og om hvad du skal gøre, hvis en medarbejder konsekvent obstruerer dig.
Siden sidste udgave er der sket flere væsentlige ændringer og tilføjelser til politiloven. Dels har lovgiverne, på baggrund af en dom fra Menneskerettighedsdomstolen, i § 3 præciseret, hvad der skal forstås ved en frihedsberøvelse, således at begrebet efter politiloven svarer til den definition, der arbejdes med efter EMRK art. 5. Dette betyder at begrebet nu bør fortolkes mere snævert end tidligere, således at vægten lægges på intensiteten af indgrebet. Præciseringen får betydning for bestemmelserne i PL §§ 3, 5, 8, 9, 10, 11 og 13. Desuden er der tilføjet nye bestemmelser i § 2 a om tværgående informationsanalyse og i§ 6 a om oprettelsen af skærpede strafzoner. Endelig er der tilføjet et helt nyt kapitel 6 a med paragrafferne 24 a-24 e om Forsvarets bistand og beføjelser til at løse politimæssige opgaver. Samtidig er praksis ført ajour med en del nye domme og administrative afgørelser.Kommentaren er afsluttet i januar 2020.
HJERNEPAUSER er en veldokumenteret kur mod træthed, stress, mangel på energi og svigtende koncentrationsevne. Nyeste forskning viser, at pauser i arbejdstiden gør mennesker mere effektive – og kvaliteten af arbejdet bliver højere. Hjernepauser er lovlig hjernedoping, helt gratis og uden bivirkninger. Men i en verden, hvor tempoet er højt, er pausen forsvundet ud af mange menneskers liv. I PAUSE POWER udfolder Pia Hauge pausens glemte kvaliteter med afsæt i hjerneforskning og pauseeksperimenter fra små og store danske arbejdspladser. Bogen indeholder masser af hverdagseksempler samt en konkret guide til effektive pauser på jobbet og efter fyraften. I bogen får du:¦ Inspiration til et bæredygtigt arbejdsliv og privatliv¦ Trin for trin-guides til ledere og medarbejdere¦ Cases fra danske virksomheder, bl.a. Novo Nordisk, der allerede brugerhjernepauser til at løfte produktivitet, innovation og arbejdsglæde
Den frygtløse organisation af Amy C. Edmondson er oversatfra 1. udgave af den engelske The Fearless Organization, der er internationalt anerkendt for sit bidrag til ledelsestænkningen.Bogen er en praksisnær guide for ledere og teams i at skabepsykologisk tryghed, der styrker organisationers evne til at håndtere komplekse krav, samarbejde på tværs, udvikle nyt samt opdage og forebygge fejl.Baseret på årtiers forskning beskriver bogen de klare fordele ved at skabe en organisation og ledelses kultur, hvor de ansatte tørtale åbent om det, som er værdifuldt og vanskeligt, uden frygt for at blive ydmyget eller straffet. Herved skaber organisationenssamtaler mulighed for at lære, innovere og vækste.Den frygtløse organisation rummer en lang række anbefalinger og værktøjer til ledere, der ønsker at øge den psykologiske tryghed i deres team eller organisation. Den er fyldt med eksempler fra kendte organisationer og er skrevet i et lettilgængeligt sprog.
MED ELEFANTEN PÅ ARBEJDE er en arbejdsbog, der handler om den svære bevægelse fra undgåelse til handling. Den guider med hjælp, støtte og tips til at sætte i gang netop dér, hvor det vil gøre en forskel for den enkelte, gruppen og den samlede organisation.MED ELEFANTEN PÅ ARBEJDE tager fat i ti svære udfordringer i arbejdet med elefanter i grupper og organisationer:1. Hvad gør jeg, når jeg ikke ser signalerne?2. Hvad gør jeg, når jeg undgår det, jeg er utryg ved?3. Hvad er næste skridt, når jeg træder ind i det uvisse og står i det svære?4. Hvordan får jeg sagt det svære?5. Hvad gør jeg, når der ikke er psykologisk tryghed?6. Hvad gør jeg, når der er magt i rummet?7. Hvordan møder jeg selviscenesættelse og forstillelse?8. Hvad gør jeg, når det altid er mig, der ”er den”?9. Hvordan tager jeg fat i de store elefanter, der har levet alt for længe?10. Hvad er den rette timing og dosering, når jeg skal adressere elefanter?MED ELEFANTEN PÅ ARBEJDE henvender sig til alle, der gerne vil turde mere, vove mere og engagere sig mere i at tale om det svære og bidrage til at skabe psykologisk trygge grupper og organisationer.
11.000 solgt. De sidste 30 års forskning viser, at to ud af tre forandringsprocesser ikke skaber mere værdi for organisationen. Men når medarbejderne har ejerskab til formålet med forandringen og er involverede i at udvikle og afprøve løsninger, så lykkes det otte ud af ti gange.Men hvordan involvere uden at miste styringen? Og hvordan styre uden at miste ejerskabet? Fair proces er en forskningsbaseret og praktisk tilgang til forløbsstyring af involverende forandringsprocesser. En tidlig udgave af bogen vandt i 2012 en pris på den nordamerikanske forskerpraktiker- konference “Academy of Management” i Boston. Uddrag af bogen er bragt i Harvard Business Review. ”Fair proces bør være obligatorisk læsning for alle ledere i og af forandringsprocesser. Den er systematisk og lettilgængelig og har solid evidensforankring. Man får sin ledelsesværktøjskasse udvidet med et power tool." Charlotte Buch Gøthgen. Viceklinikchef, Aalborg Universitetshospital ”Fair proces er den tilgang til forandringer, jeg har manglet i mit virke som leder i en videnstung virksomhed, hvor forandringer er hverdag. For den praksisorienterede byder den på mange brugbare redskaber. Hermed varmt anbefalet.” Morten Holst Bjørno. Produktionschef, Martin Professional A/S ”Fair proces er en af de mest anvendelige bøger om forandringsledelse, jeg har læst - en kærkommen how-to-do-it-bog, med en solid teoretisk forankring!” Martin Gredal. Skoleleder, Rosenlundskolen ”Fair proces er et fantastisk arbejdsredskab til en leder, der arbejder med forandrings-processer. Når jeg roser bogen så vældigt, er det, fordi fair proces giver vejledninger på, hvad der kan virke, og hvorfor det virker, og konkrete vejledninger, som er lige til at gå ud og bruge.” Marietta Rosenvinge. Leder af Døgncentret Frederikshavn
Investering er ikke svært!Det er et af hovedbudskaberne i denne bog, der gennem fire dele giver dig 8 råd til at blive en bedre investor.Køb, slap af og bliv rig er opskriften på succesfuld investering. Men det er også svært, fordi vores indre hulemand vil modarbejde strategien. For psykologien spiller ind og giver os lyst til at gøre dumme ting med vore investeringer. Det er især de syv investeringssynder, der gør det vanskeligt at gøre det rigtige. Bogen kommer med redskaber til at undgå at falde i disse investeringssynder og kan hjælpe dig til bedre afkast af dine investeringer. I mere end 25 år har Jens Balle rådgivet om de finansielle markeder og den psykologi, der styrer os som investorer. Jens har både en MBA og en HD i Finansiering, men det er, hvordan vi agerer som mennesker, der fylder hans hverdag. Under dot.com-boblen i 2000 fik han øjnene op for adfærdsøkonomi og investorpsykologien, der får os til at tage de forkerte beslutninger, når vi investerer. For det er ikke rationelle beslutninger, der driver os, men snarere frygt, flok og ego.Siden 2005 har Jens formidlet sin viden om investorer i foredrag, blogs og som ekspert på en række medier.Efter syv år i spidsen for en af de hurtigst voksende investeringsforeninger, sprang Jens ud som selvstændig foredragsholder og forfatter i 2015, hvor han udgav bogen Hulemænd i habitter.
FAGLIGHED OG SAMARBEJDE I ORGANISATIONER OG VIRKSOMHEDERGod opgaveløsning og suveræne resultater kommer ikke af høj faglighed – alene. Når ansatte i organisationer leverer høj værdi, er det fordi der opstår en særlig synergi, hvor faglighed og samarbejde spiller sammen. Til glæde for de mennesker, de skaber værdi for, altså borgerne. Og til gavn for de ansattes trivsel. "Ræk mig lige samarbejdet – tak!" handler om, hvordan du bliver medskaber af et højtydende professionelt samarbejde. Når samarbejdet for alvor svinger, er det fordi du og dine kolleger har rakt ud efter det. Det ville være skønt, hvis det kom af sig selv. Det gør det bare ikke. Det skabes af medarbejdere og ledere – sammen. Bogen handler om de egenskaber, som råstoffet samarbejde besidder. Den inspirerer til, hvordan du kan bruge egenskaberne til at skabe fantastisk samarbejde. Og den giver en grundlæggende forståelse af, hvorfor samarbejdet hele tiden kan og skal udvikles!OM FORFATTERNERené Jensen og Finn Salomonsen er specialister i forbedring af samarbejde i små og store organisa- tioner. Sammen med Michael Sandborg har de siden sidste århundrede drevet konsulentvirksomhed – i dag under navnet De-tre. Gennem coaching, rådgivning, supervision, temadage, konflikthåndtering, foredrag og lederuddannelser har de hjulpet mere end 25.000 ledere og medarbejdere i hele landet. Hovedsageligt i offentlige organisationer, hvis primære fokus er ”menneskearbejde”. Altid med et ufravigeligt fokus på at gøre det komplekse enkelt og håndterbart for kunderne – en metode De-tre har udviklet siden begyndelsen i 1998.
Excel 2019 med Office 365 er et solidt og omfangsrigt program, som indeholder et hav af muligheder, som spænder lige fra typiske regnearksopgaver som fx budgetter og regnskaber, beregning af realkreditlån og valutaberegning, til blot til at holde styr på alle de oplysninger du ikke ved, hvor du ellers skal gemme. Det kan fx være fremmøderegistrering, optegnelse over værdigenstande til brug for din forsikring, projektplaner, timesedler, vagtplaner, styrketræningsskema – ja, det er kun din fantasi, der sætter grænser her.Vi gennemgår programmets brugerflade og værktøjer, og giver dig en grundig indføring i brug af formler og funktioner, formateringsmuligheder og databasefunktioner. Sidst men ikke mindst lærer du OneDrive at kende; dit lager i skyen, som bl.a. åbner for automatiske gemmefunktioner og samarbejde med andre i realtid.Med dette hæfte i hånden får du en grundig indføring i Excels mange indbyggede værktøjer, sådan at du selv bliver i stand til at håndtere dine data på en professionel og – ikke mindst – tidsbesparende måde.
Ordet præstation splitter folk. Nogle taler om ’high performance’ som om præstationer og resultater er meningen med livet. For andre er præstation et fyord associeret med forestillinger om folk der bevidstløst spæner rundt i en trædemølle. Begge opfattelser er forfejlede og udtjente. At præstere kan aldrig være et mål i sig selv. Men uden præstationer kommer vi ingen vegne. De udfordringer menneskeheden står over for, kræver at vi præsterer på et ekstraordinært niveau. Derfor må vi nytænke præstation og præstationsledelse og se det i en mere nutidig og menings-fuld kontekst.For at kunne præstere på et ekstraordinært niveau er vi nødt til at slippe mageligheden og træde ind i ubehaget. Vi skal blive bedre til at møde den usikkerhed og sårbarhed som præstation og ledelse af præstation indebærer, og være villige til at gå ad veje vi endnu ikke kender for at aktivere nye lag af vores ydeevne.Bogen fordyber sig i de psykologiske og filosofiske aspekter ved ubehag i en præstationskontekst, og udforsker hvad det vil sige at være et præste-rende menneske i vores tid. En tid, som kalder på en mere meningsfuld forbindelse mellem den ydre kompleksitet og den indre verden vi også besidder.
Erhvervsretten beskæftiger sig med, hvordan man navigerer uden om juridiske problemer eller tvister. Hvad enten du er – eller er på vej til at blive – salgsassistent, SoMe manager eller direktør er det vigtigt at have kendskab til juraen. Det kan nemlig være afgørende for, om du er med til at skabe succes eller fiasko.Erhvervsret til markedsføring og salg har til formål at gøre erhvervsretten håndgribelig og anvendelig i praksis og henvender sig direkte til studerende. Bogen rummer derfor mange illustrative eksempler og cases fra den virkelige verden. Den er desuden forsynet med flowdiagrammer, som guider dig igennem de mest almindelige juridiske udfordringer i det pågældende kapitel. Det er et nyttigt værktøj, der både kan hjælpe med at skabe overblik og repetere væsentlige problemstillinger inden for emnet.Bogen består af fem dele:Del 1 handler om retssamfundet og giver foruden en indføring i erhvervsretten en introduktion til retskilder og retssystemet.Del 2 om virksomhedens interne forhold handler særligt om virksomheder og selskaber. Du introduceres også for reglerne for medarbejdere og ansættelsesretten.Del 3 giver indblik i virksomhedens eksterne forhold, hvor aftale- og erstatningsretten er væsentlige hjørnesten. Dernæst følger kapitler om persondataretten og håndteringen af data samt konkurrenceretten og rammerne for virksomheders aftaler med andre erhvervsdrivende.Del 4 omhandler virksomhedens afsætning og markedsføring og dækker over emnerne handels- og forbrugerkøb, e-handel, markedsføring og kommunikation samt immaterielle rettigheder.Del 5 om virksomhedens internationalisering præsenterer de grundlæggende regler for international handel.LOUISE KRAGH OTTESEN er cand.merc.(jur.) og underviser i erhvervsret, erhvervsøkonomi og globaløkonomi på University College Nordjylland (UCN) i Aalborg.Bogen er udgivet med støtte fra Dreyers Fond. Du kan læse mere om Dreyers Fond her.
Formålet med STAFET-modellen er at skabe bedre og mere interessante faglige samtaler, som inspirerer til en engageret, omsorgsfuld og eksperimenterende praksis. Arbejdslivet giver mange muligheder for at opleve, at ens arbejdsindsats ikke slår til. Det er let at blive ramt af fiasko-, forkertheds- eller utilstrækkelighedsfølelser. Krav om ”effektiviseringer” skaber vanskelige vilkår for arbejdsglæden.STAFET er en model, der kan bruges i alle former for faglige drøftelser: sagssupervision, klientkonferencer, faglig udvikling, sparring, faglige ”runder”, faglige stop-op-dage, faglige refleksioner, teamudviklingsdage osv.STAFET-modellen er en enkel metode, hvorpå man kan gøre faglige drøftelser interessante og værd at bruge tid på.STAFET-modellen kræver ikke mere tid end andre former for kollegiale drøftelser. Den er udviklet, så den kan benyttes til intern sagssupervision på 20 min., men den kan også danne baggrund for struktureringen af et fagligt dagsseminar. Det eneste, metoden kræver, er deltagernes forståelse af forskellen på en faglig drøftelse, der beskriver og konkluderer, og en faglig drøftelse, der udforsker og eksperimenterer.Ved at indføre STAFET-modellen og den form for bevidning, den indebærer, kan man skabe en professionelt funderet venskabsånd, der skaber større arbejdsglæde og mere omsorg – med mulighed for at forholde sig relevant og til gensidig inspiration for hinanden.
Vi har brug for alle kompetente medarbejdere på nutidens arbejdsmarked. Med generationsbevidst ledelse og fokus på medarbejdernes diversitet kan du som leder eller HR-professionel bygge bro mellem generationerne og forløse det store potentiale, der ligger i at skabe synergi på tværs.'Ledelse på tværs' hjælper dig og din virksomhed med at slippe arbejdsglæden og innovationskraften fri i samskabende processer, hvor generationerne spiller hinanden stærkere.'Ledelse på tværs' handler om generationsledelse og diversitet på arbejdspladsen. Om de loyale slidere i babyboomer-generationen, X’erne, der i dag sidder på ledelsesgangene, og de mange fra Generation Y og Z, der kendetegnes ved deres drive og innovative tilgang til opgaverne, men også ved deres utålmodighed og vægt på personlige værdier.Bogens forfatter, ledelseskonsulent Karen Christina Spuur, giver dig de nødvendige værktøjer til at udvise lydhørhed og tilpasse din ledelse til den enkelte medarbejder, således at alle medarbejdere – på tværs af generationer, personprofiler og livsfaser – føler sig motiverede og værdsatte.Bogen bygger på både aktuel forskning og erfaringer fra praksis. Den er fyldt med baggrundsviden, cases, anvendelige greb og inspiration fra ledere, der allerede arbejder generationsbevidst.
2. reviderede og udvidede udgaveStrategisk kommunikation er et fagområde i vækst. Private virksomheder, offentlige institutioner og interesseorganisationer har stigende fokus på betydningen af god kommunikation. Flere og flere ansættes derfor til at arbejde med kommunikation, og flere og flere interesserer sig for kommunikation. Denne bog giver en enkel introduktion til det strategiske arbejde med kommunikation. Den henvender sig derfor til den interesserede læser uden de store forkundskaber om strategisk kommunikation, uanset om bogen læses som del af pensum på en uddannelse, som led i kompetenceudvikling på jobbet eller ud fra en privat interesse i at sætte sig ind i et spændende område.Bogen er en brugsbog, der hjælper læseren til at tænke professionelt, systematisk og metodisk, når det drejer sig om strategisk kommunikation. Ved hjælp af analyser og andet forarbejde hjælpes man til selv at kunne tilrettelægge god kommunikation, der fremmer strategiske mål.
Bogen her handler om at forebygge konflikter på arbejdspladser og at håndtere dem korrekt, hvis de alligevel opstår.Lise Terp har 20 års erfaring som leder, ledelsesrådgiver og konfliktmægler. Siden 2007 har hun drevet sin egen konsulentvirksomhed, hvor hun blandt andet har Ballerup Kommune og Oticon på kundelisten.Bogen gør dig klogere på den grundlæggende teori indenfor konflikthåndtering, men vigtigst af alt er den en praktisk guide med mange konkrete eksempler frem for en teoribog. Derfor lærer du både at forstå konflikttrappe og at arbejde efter den i praksis. Du lærer også, hvilke alarmklokker, du skal være opmærksom på, så du reagerer, før noget bliver til en konflikt.“Hele bogen er vigtig. Derfor vil jeg ikke fremhæve en bestemt del som særlig vigtig. Lise kommer hele vejen rundt om konflikter. Både hvorfor de opstår, og hvordan du løser dem. Og det er en af de vigtigste opgaver som leder.Det er en styrke, at bogen netop er målrettet ledere. Derfor indeholder den kun, hvad ledere har brug for at vide om konflikter, og den er håndgribelig og nem at læse. Det er no bullshit: Der er et problem. Det skal vi have løst. Det kan vi gøre sådan her.” - Sune Lyng, fagleder for Ledelse og HRF, DI“Bogen er mere konkret og jordnær end andet materiale, jeg har læst om konflikter. Læseren skal ikke først til at tolke en masse teori og psykologi og kan bruge Lises mange nyttige værktøjer med det samme. For erfarne ledere er bogen et effektivt brush-up.” - Jens Rosenstand, Product Marketing Manager, Schneider Electric“Lise Terp har skrevet en inspirerende, letlæselig og praktisk håndbog fyldt med konkrete og genkendelige eksempler fra hverdagen. Samtidig gør eksemplerne det let for læserne at forstå, hvilke af bogens værktøjer der skal bruges hvornår. Bogen rammer målgruppen rigtig godt. Og den giver lederne indsigten, så de fremover kan spotte en uoverensstemmelse, før den bliver til en konflikt. Og er der opstået en konflikt, ved de også, hvordan de skal løse den.” - Susanne L. Quedens, advokat, konfliktmægler og mediator, ADVODAN
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.