dk-flag   Stort fødselsdagsudsalg   dk-flag
dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag   Vi fejrer fødselsdag med stort udsalg   dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag dk-flag

Læsepower

Bag om Læsepower

Læsning handler ikke blot om at afkode ord på en side. Det handler i lige så høj grad om, hvad disse ord betyder for læseren. At lære børn, hvordan de skal få mening ud af disse ord, er lige så vigtigt som at lære dem, hvordan de skal læse dem. Læsepower introducerer en måde at undervise i læseforståelse på, hvor man får læserne til at fokusere opmærksomheden på deres tanker, mens de læser. Tilgangen er udformet med det formål at lære eleverne metakognitive strategier, kaldet læsepowers, som de kan bruge i læseprocessen, så de bliver i stand til at engagere sig i en mere interaktiv, tænkende læseoplevelse. De fem læsepowers er: Skabe forbindelser til sin forhåndsviden som hjælp til at skabe mening i teksten. Stille spørgsmål før, under og efter læsingen for at få en klarere og dybere forståelse af teksten. Visualisere og skabe billeder for sit 'indre blik' under læsningen for at skabe mening i teksten. Danne inferenser eller følgeslutninger for at udfylde, hvad der ikke direkte står i teksten. Transformere for at skabe ny tænkning baseret på både teksten og egen tænkning. Til hver læsepower findes en række konkrete lektioner til brug i undervisningen. Her er brugen af autentisk børnelitteratur, indøvning af strategier og selvstændig læsning centrale elementer. På www.dafolo.dk/læsepower findes omfattende materiale fra bogen, som du kan downloade og bruge i din undervisning. Se indholdsfortegnelse og forord til bogen Adrienne Gear har været lærer i Vancouver, Canada, i over 20 år. Hun underviser i dag på deltid, da hun bruger en stor del af sin tid på at holde professionelle workshops og lede kompetenceudvikling på skoler i hele Canada. Hendes internationale erfaring omfatter desuden USA, Storbritannien og senest Sverige, hvor læsepowerstrategierne har stor succes. Du kan følge Gear her: Website: www.readingpowergear.com Blog: https://readingpowergear.wordpress.com Facebook: www.facebook.com/readingpowergear Twitter: @AdrienneGear 'Bogens læsepowers kan anvendes direkte i undervisningen. Hendes praksis- og lektionsbeskrivelser hjælper læreren rigtig godt i gang. En af bogens forcer er, at den forholder sig til læseundervisning fra indskoling til udskoling. Bogen giver et fælles sprog til læseundervisningen og bliver derfor også aktuel for alle dansklærere.' - Lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter. 'Jeg vurderer bogen som en yderst brugbar baggrund for lærere, især dansklærere, til at opdyrke disse færdigheder hos eleverne. Hvis ikke læreruddannelsen har forandret sig meget i de seneste år, er det et ret forsømt område. Men det er ikke desto mindre vigtigt, når det gælder uddannelse og dannelse for morgendagens borgere.' - Karen Porsborg Nielsen, Folkeskolen - Læs resten af anmeldelsen her

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771607918
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 31. Januar 2019
  • bogreolen-flag   FØDSELSDAGSUDSALG   bogreolen-flag
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Læsepower

Læsning handler ikke blot om at afkode ord på en side. Det handler i lige så høj grad om, hvad disse ord betyder for læseren. At lære børn, hvordan de skal få mening ud af disse ord, er lige så vigtigt som at lære dem, hvordan de skal læse dem.

Læsepower introducerer en måde at undervise i læseforståelse på, hvor man får læserne til at fokusere opmærksomheden på deres tanker, mens de læser. Tilgangen er udformet med det formål at lære eleverne metakognitive strategier, kaldet læsepowers, som de kan bruge i læseprocessen, så de bliver i stand til at engagere sig i en mere interaktiv, tænkende læseoplevelse.

De fem læsepowers er:
Skabe forbindelser til sin forhåndsviden som hjælp til at skabe mening i teksten.
Stille spørgsmål før, under og efter læsingen for at få en klarere og dybere forståelse af teksten.
Visualisere og skabe billeder for sit 'indre blik' under læsningen for at skabe mening i teksten.
Danne inferenser eller følgeslutninger for at udfylde, hvad der ikke direkte står i teksten.
Transformere for at skabe ny tænkning baseret på både teksten og egen tænkning.
Til hver læsepower findes en række konkrete lektioner til brug i undervisningen. Her er brugen af autentisk børnelitteratur, indøvning af strategier og selvstændig læsning centrale elementer.

På www.dafolo.dk/læsepower findes omfattende materiale fra bogen, som du kan downloade og bruge i din undervisning.

Se indholdsfortegnelse og forord til bogen

Adrienne Gear har været lærer i Vancouver, Canada, i over 20 år. Hun underviser i dag på deltid, da hun bruger en stor del af sin tid på at holde professionelle workshops og lede kompetenceudvikling på skoler i hele Canada. Hendes internationale erfaring omfatter desuden USA, Storbritannien og senest Sverige, hvor læsepowerstrategierne har stor succes.

Du kan følge Gear her:
Website: www.readingpowergear.com
Blog: https://readingpowergear.wordpress.com
Facebook: www.facebook.com/readingpowergear
Twitter: @AdrienneGear

'Bogens læsepowers kan anvendes direkte i undervisningen. Hendes praksis- og lektionsbeskrivelser hjælper læreren rigtig godt i gang. En af bogens forcer er, at den forholder sig til læseundervisning fra indskoling til udskoling. Bogen giver et fælles sprog til læseundervisningen og bliver derfor også aktuel for alle dansklærere.' - Lektørudtalelse fra Dansk BiblioteksCenter.

'Jeg vurderer bogen som en yderst brugbar baggrund for lærere, især dansklærere, til at opdyrke disse færdigheder hos eleverne. Hvis ikke læreruddannelsen har forandret sig meget i de seneste år, er det et ret forsømt område. Men det er ikke desto mindre vigtigt, når det gælder uddannelse og dannelse for morgendagens borgere.' - Karen Porsborg Nielsen, Folkeskolen - Læs resten af anmeldelsen her

Brugerbedømmelser af Læsepower



Find lignende bøger
Bogen Læsepower findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.