Køb af bøger til indkøbspris forudsætter et medlemskab til kun DKK 79,-/md. (ingen binding).
Første uge er GRATIS - læs mere og se alle fordelene
Indkøbskurv 0

Din indkøbskurv er tom.

DKK 0,00 Gå til kassen
Nye veje for journalistik af Gitte Haslebo E-bog, ePub

Nye veje for journalistik

- - når sprog skaber virkeligheder

af , , , , ,
(Udvid)

Nye veje for journalistik – når sprog skaber virkeligheder er skrevet af syv forfattere, der alle er engagerede i at bidrage med overvejelser og ideer til en videreudvikling af journalistik. Bogens pointer illustreres på basis af aktuelle nyhedshistorier – især mediedækningen af politiets rydning af Brorsons Kirke i efteråret 2009, en ung mands indtrængen i Muhammed-tegneren Kurt Westergaards hjem i januar 2010, statsminister Lars Løkke Rasmussens ferie på Tenerife i februar 2010 og Helle Thorning-Schmidt og Stephen Kinnocks skatteforhold i juni 2010. Bogen udfordrer journalistikkens ideelle krav om objektivitet og sandhed og rejser væsentlige spørgsmål om journalistikkens fremtidige rolle, metoder, ansvar, etik m.m. Herudover vises det i konkrete detaljer, hvordan journalister gennem sprogbrug fremhæver forskelle og konflikter, skaber polarisering mellem personer og grupper, mistænkeliggør personer og tillægger andre skumle motiver. Denne negative sprogbrug blomstrer især i den afslørende og moraliserende journalistik, hvis antagelser udfordres. Bogen kommer også med nogle stærke bud på alternative antagelser, der kan danne afsæt for en mere løfte- og perspektivrig journalistik og kommunikation, hvor udøverne tager et større ansvar og reflekterer over nytteværdien af deres arbejde. Bogen henvender sig til: - redaktører og journalister, der gerne vil udfordre journalistikkens selvforståelse og bidrage til fagets udvikling - politikere og eksperter, der ønsker et mere ligeværdigt samspil med journalister og bedre muligheder for at få deres budskaber igennem i medierne - erhvervsfolk, ledere og konsulenter, der er opmærksomme på sprogets skabende kraft, og som skal bidrage til virksomhedens interne og eksterne kommunikation - mediebrugere, der ønsker en lødig journalistik, som giver overblik og indblik i komplicerede problemstillinger - studerende, der læser journalistik, kommunikation, samfundsfag, ledelse, filosofi, retorik, etik mv. og interesserer sig for mediernes rolle i samfundet.Tøger Seidenfaden, chefredaktør på Politiken og Christian Kock, professor i retorik på Københavns Universitet har begge skrevet forord.


  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788777067488
  • Udgivet:
  • 19. September 2011

Andre udgaver:

  • DKK 186,00
  • DKK 310,00
  • DKK 124,00
  • Straks på e-mail

Læg i kurv


Giv din bedømmelse

For at bedømme denne bog, skal du være medlem og dermed logget ind.

Gå til login

Andre bøger af Gitte Haslebo,Peter Bro,Mette Bock,Christian Breinholt,Anne-Marie Dohm,Ulrik Haagerup