Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Skolen i Morgen. Nr. 2. 2014. 18. årgang. Tema: Ledelse af inklusion

Bag om Skolen i Morgen. Nr. 2. 2014. 18. årgang. Tema: Ledelse af inklusion

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Inklusionsindsatsen i Danmark Af Camilla Brørup Dyssegaard og Niels Egelund Med udgangspunkt i ”Dokumentationsprojektet” fremlægger forfatterne i denne artikel evidens for, hvordan det står til med inklusionen i Danmark. Resultaterne peger på, at skoleledelserne stadig står over for betydelige udfordringer, blandt andet når det drejer sig om kompetenceudvikling af skolens professionelle. Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis Af Helene Ratner Med fordringen om inklusion opstår der en række dilemmaer i skoleledelsens arbejde. Denne artikel peger på disse dilemmaer og skaber derigennem en bevidsthed om inklusionens udfordringer, der kan hjælpe skolens ledelse til at bygge bro mellem idealet om inklusion og den konkrete praksis. Skolens arbejde med udvikling af inkluderende klasseledelse Af Mette Molbæk og Susan Tetler Udvikling af skolens praksis kommer ikke af sig selv, men kræver en rammesætning og løbende evaluering udført af skolens ledelse og lærere. Artiklen her præsenterer en konkret model til at arbejde med at udvikle en inkluderende klasseledelse ud fra flere dimensioner: den rammesættende, den relationelle, den didaktiske og den organisatoriske dimension. Skolekulturen som inklusionsstrategi Af David Mitchell David Mitchell har gennem en omfattende metaanalyse af forskning på området fundet frem til 27 strategier, der har vist sig at have en inkluderende effekt i skolen. Her præsenteres strategi nummer 23, som ser nærmere på skolens kultur og ikke mindst skoleledelsens rolle i at skabe en inkluderende undervisning.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771601435
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 31. oktober 2014
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 2. 2014. 18. årgang. Tema: Ledelse af inklusion

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Inklusionsindsatsen i Danmark
Af Camilla Brørup Dyssegaard og Niels Egelund
Med udgangspunkt i ”Dokumentationsprojektet” fremlægger forfatterne i denne artikel evidens for, hvordan det står til med inklusionen i Danmark. Resultaterne peger på, at skoleledelserne stadig står over for betydelige udfordringer, blandt andet når det drejer sig om kompetenceudvikling af skolens professionelle.
Inklusion – dilemmaer i organisation, profession og praksis
Af Helene Ratner
Med fordringen om inklusion opstår der en række dilemmaer i skoleledelsens arbejde. Denne artikel peger på disse dilemmaer og skaber derigennem en bevidsthed om inklusionens udfordringer, der kan hjælpe skolens ledelse til at bygge bro mellem idealet om inklusion og den konkrete praksis.
Skolens arbejde med udvikling af inkluderende klasseledelse
Af Mette Molbæk og Susan Tetler
Udvikling af skolens praksis kommer ikke af sig selv, men kræver en rammesætning og løbende evaluering udført af skolens ledelse og lærere. Artiklen her præsenterer en konkret model til at arbejde med at udvikle en inkluderende klasseledelse ud fra flere dimensioner: den rammesættende,
den relationelle, den didaktiske og den organisatoriske dimension.
Skolekulturen som inklusionsstrategi
Af David Mitchell
David Mitchell har gennem en omfattende metaanalyse af forskning på området fundet frem til 27 strategier, der har vist sig at have en inkluderende effekt i skolen. Her præsenteres strategi nummer 23, som ser nærmere på skolens kultur og ikke mindst skoleledelsens rolle i at skabe en inkluderende undervisning.

Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 2. 2014. 18. årgang. Tema: Ledelse af inklusion



Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 2. 2014. 18. årgang. Tema: Ledelse af inklusion findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.