Bag om Skolen i Morgen. Nr. 3. November 2014. 18. årgang. Tema: Ledelse af data
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Datainformeret skoleledelse
Af Lars Qvortrup
Med skolereformen er der opstået et øget krav om at undervisning, ledelse og skoleudvikling skal være datainformeret. Dette kan kaldes en revolution i dansk skolepraksis, og det medfører da også modstand fra forskellige sider. Artiklen her tager udgangspunkt et eksempel fra en skole i Ontario-provinsen i Canada og gennemgår principperne bag og forudsætningerne for at lede en datainformeret
skoleudvikling.
Bred brug af data giver blik for alle elever
Af Gitte Grønkær Svendsen
Danmarks Evalueringsinstitut udgav for nylig en rapport om brugen af data i folkeskolen. De har sammen med fire skoler undersøgt, hvordan man gennem en bred brug af data kan få blik for alle elevers udvikling og læring. Artiklen her formidler de centrale pointer fra projektet og beskriver, hvilken rolle ledelsen har i at udvikle en systematisk brug af data på skolen.
Bliver grisen tykkere af al den vejning?
Af Morten Kliim-Due
Det er naivt af tro, at data nærmest af sig sætter kvalitetsudviklingen i gang. Det er imidlertid lige så naivt at mene, at skolens sande værdier ikke kan beskrives med data. Forfatteren til denne artikel placerer sig et sted imellem disse to yderpunkter, når han fra et forvaltningsperspektiv ser på, hvilken data der ville kunne sige noget fornuftigt og brugbart om skoleudvikling.
Ledelse med evalueringskapacitet i folkeskolen – kobling mellem klasseværelse og kommune i arbejdet for inklusion
Af Kristian Gylling Olesen
I denne artikel bliver arbejdet med inklusionsindsatsen et eksempel på, hvordan brugen af data i en løbende evaluering kan kvalificere og informere både det ledelsesmæssige og det pædagogiske arbejde. Med udgangspunkt i Evaluation Capacity Building ser artiklen nærmere på, hvordan du som leder i folkeskolen med data kan bidrage til at evaluere, lede og organisere inklusion.
Vis mere