Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2013. 16. årgang. Tema: Kommunikation

Bag om Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2013. 16. årgang. Tema: Kommunikation

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Kend jeres virkning - Interview med John Hattie Af Claus Holm Det er med stolthed, at Skolen i Morgen kan bringe dette interview med en af uddannelsesområdets vigtigste stemmer r: den newzealandske professor John Hattie, som er manden bag verdens mest omfattende undersøgelse af, hvad der virker i undervisningen. John Hatties feedbackmodel som kommunikativ læringsgenerator i skolen Af Kirsten Hyldahl Pedersen I denne artikel præsenteres en hjørnesten i John Hatties forskning: feedbackmodellen. Effektiv feedback er en af de væsentligste måder, hvorpå elever kan bevidstgøres om deres egen læring – og den bevidste, synlige læring er samtidig en af de vigtigste veje til at øge læringen. Visualisering som kommunikationsværktøj Af Marianne Ubbe Hvad har gråt teaterkulissepapir og farvestrålende tuscher at gøre med moderne skoleledelse? Artiklens forfatter argumenterer for at bruge konkret visualisering som led i kommunikationen ledelse og medarbejdere imellem. Også når det er den vanskelige samtale, der skal tages. SMTTE-modellen: en struktur for pedagogisk oppmerksomhet Af Hallvard Håstein Artiklens forfatter er udvikler af den kendte SMTTE-model, som er et af de mest anvendte kommunikations- og udviklingsredskaber herhjemme. Artiklen redegør for SMTTE-modellens baggrund og anvendelse, samtidig med at modellen sættes ind i et skoleledelsesmæssigt perspektiv. Udfordringer i kommunikationen – om at mestre mening Af Claus Madsen Gå altid tilbage til en fuser! Denne artikel argumenterer for, at man som leder skal kigge nærmere på de kommunikationssituationer, der ikke fungerer. Vi kan lære meget af at metakommunikere og metareflektere – altså at gå tilbage til en samtalemæssig ’fuser’ for at blive klogere på, hvad det var, der skete. Den anerkendende samtale mellem leder og medarbejder Af Birte Hjortdal Artiklen stiller spørgsmålstegn ved, om et af tidens mantraer ”den anerkendende samtale” overhovedet kan forenes med det asymmetriske magtforhold, som er et vilkår i relationen mellem leder og medarbejder. Artiklens forfatter er både skoleleder og eksamineret familieterapeut og trækker på viden fra begge områder i denne artikel.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771603224
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 30. januar 2013
  • BLACK NOVEMBER
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2013. 16. årgang. Tema: Kommunikation

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Kend jeres virkning - Interview med John Hattie
Af Claus Holm
Det er med stolthed, at Skolen i Morgen kan bringe dette interview med en af uddannelsesområdets vigtigste stemmer r: den newzealandske professor John Hattie, som er manden bag verdens mest omfattende undersøgelse af, hvad
der virker i undervisningen.
John Hatties feedbackmodel som kommunikativ læringsgenerator i skolen
Af Kirsten Hyldahl Pedersen
I denne artikel præsenteres en hjørnesten i John Hatties forskning: feedbackmodellen. Effektiv feedback er en af de væsentligste måder, hvorpå
elever kan bevidstgøres om deres egen læring – og den bevidste, synlige læring er samtidig en af de vigtigste veje til at øge læringen.
Visualisering som kommunikationsværktøj
Af Marianne Ubbe
Hvad har gråt teaterkulissepapir og farvestrålende tuscher at gøre med moderne skoleledelse? Artiklens forfatter argumenterer for at bruge konkret visualisering som led i kommunikationen ledelse og medarbejdere imellem. Også når det er den vanskelige samtale, der skal tages.
SMTTE-modellen: en struktur for pedagogisk oppmerksomhet
Af Hallvard Håstein
Artiklens forfatter er udvikler af den kendte SMTTE-model, som er et af de mest anvendte kommunikations- og udviklingsredskaber herhjemme. Artiklen redegør for SMTTE-modellens baggrund og anvendelse, samtidig med
at modellen sættes ind i et skoleledelsesmæssigt perspektiv.

Udfordringer i kommunikationen – om at mestre mening
Af Claus Madsen
Gå altid tilbage til en fuser! Denne artikel argumenterer for, at man som leder skal kigge nærmere på de kommunikationssituationer, der ikke fungerer. Vi kan lære meget af at metakommunikere og metareflektere – altså at gå tilbage
til en samtalemæssig ’fuser’ for at blive klogere på, hvad det var, der skete.

Den anerkendende samtale mellem leder og medarbejder
Af Birte Hjortdal
Artiklen stiller spørgsmålstegn ved, om et af tidens mantraer ”den anerkendende samtale” overhovedet kan forenes med det asymmetriske
magtforhold, som er et vilkår i relationen mellem leder og medarbejder. Artiklens forfatter er både skoleleder og eksamineret familieterapeut og trækker på viden fra begge områder i denne artikel.

Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2013. 16. årgang. Tema: Kommunikation



Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2013. 16. årgang. Tema: Kommunikation findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.