Markedets billigste bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Skolen i Morgen. Nr. 7. April 2013. 16. årgang. Tema: Høje forventninger

Bag om Skolen i Morgen. Nr. 7. April 2013. 16. årgang. Tema: Høje forventninger

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Høje forventninger til alle Af Rikke Steensig og Henriette Holscher Høje forventninger til alle elever kræver løbende dialog og refleksion blandt ledelse og lærere. For hvad er høje forventninger, hvordan fastholder man dem, og hvordan kommer de konkret til udtryk i arbejdet med eleverne? Danmarks Evalueringsinstitut har netop udgivet rapporten Høje forventninger til alle elever og beskriver i denne artikel hovedpointerne i undersøgelsen. Høje forventninger i fællesskab Af Vera Rosenbeck Formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, kommenterer her på det forhold, at der mangler systematisk arbejde med høje og tydelige forventninger til eleverne. For mange elever består evalueringen af den årlige elevplan uden indlagte refleksioner om udviklingsmuligheder. Høje forventninger til alle elever er et must Af Sinne Pedersen Skoleleder Sinne Pedersen fremhæver i denne artikel, at mange lærere oplever det problematisk at være tydelig omkring målene for den enkelte elev, når det gælder elever i særlige udfordringer, fagligt eller socialt. Bekymringen går på, hvad det gør ved en elev med faglige udfordringer, når det bliver tydeligt, at denne ikke er på niveau. Pygmalion-effekten i professionelle læringsfællesskaber Af Thomas Albrechtsen Der kan være tre grunde til, at en elevs faglige præstationer hænger sammen med lærerens forventninger til eleven: Den første grund kan være, at læreren med rimelig præcision kan forudsige, hvordan en elev vil klare sig. For det andet kan der være en sammenhæng, når læreren har en fejlopfattelse af eleven. Den tredje grund kan være, når der er tale om en selvopfyldende profeti: Pygmalion-effekten. Skoleledelse i den målreflekterede skole Af Ulla Sjørup Skolens kerneydelse er undervisning, og formålet med skolens arbejde er optimal læring for den enkelte klasse og elev. Høje forventninger, klare mål for undervisningen og tydelig feedback er basis for, at eleven føler sig anerkendt og kan udnytte sit fulde læringspotentiale.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771603194
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 29. april 2013
Leveringstid: Straks på e-mail

Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 7. April 2013. 16. årgang. Tema: Høje forventninger

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Høje forventninger til alle
Af Rikke Steensig og Henriette Holscher
Høje forventninger til alle elever kræver løbende dialog og refleksion blandt ledelse og lærere. For hvad er høje forventninger, hvordan fastholder man dem, og hvordan kommer de konkret til udtryk i arbejdet med eleverne? Danmarks Evalueringsinstitut har netop udgivet rapporten Høje forventninger
til alle elever og beskriver i denne artikel hovedpointerne i undersøgelsen.
Høje forventninger i fællesskab
Af Vera Rosenbeck
Formanden for Danske Skoleelever, Vera Rosenbeck, kommenterer her på det forhold, at der mangler systematisk arbejde med høje og tydelige forventninger til eleverne. For mange elever består evalueringen af den årlige elevplan uden indlagte refleksioner om udviklingsmuligheder.
Høje forventninger til alle elever er et must
Af Sinne Pedersen
Skoleleder Sinne Pedersen fremhæver i denne artikel, at mange lærere oplever det problematisk at være tydelig omkring målene for den enkelte elev, når det gælder elever i særlige udfordringer, fagligt eller socialt. Bekymringen går på, hvad det gør ved en elev med faglige udfordringer, når det bliver tydeligt, at denne ikke er på niveau.
Pygmalion-effekten i professionelle læringsfællesskaber
Af Thomas Albrechtsen
Der kan være tre grunde til, at en elevs faglige præstationer hænger sammen med lærerens forventninger til eleven: Den første grund kan være, at læreren med rimelig præcision kan forudsige, hvordan en elev vil klare sig. For det andet kan der være en sammenhæng, når læreren har en fejlopfattelse af eleven. Den tredje grund kan være, når der er tale om en selvopfyldende profeti: Pygmalion-effekten.
Skoleledelse i den målreflekterede skole
Af Ulla Sjørup
Skolens kerneydelse er undervisning, og formålet med skolens arbejde er optimal læring for den enkelte klasse og elev. Høje forventninger, klare mål for undervisningen og tydelig feedback er basis for, at eleven føler sig anerkendt og kan udnytte sit fulde læringspotentiale.

Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 7. April 2013. 16. årgang. Tema: Høje forventninger



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.